Hlavní důvody proč se investoři rozcházejí s investičním nebo finančním poradcem?

V dnešním článku bych se chtěl zaměřit na téma, jaké jsou hlavní důvody toho, proč se klienti rozcházejí s finančním poradcem či poradenskou společností.  V jakých případech se to vlastně děje a proč k tomu dochází. S čím jsou investoři nespokojeni a proč to tak je? Je chyba opravdu jen v poradci / poradenské společnosti, nebo může být chyba i v daném investorovi?

Dostal jsem se k zajímavé analýze a průzkumu od společnosti Morningstar. V první řádě bych rád upozornil, že daná analýza popisuje situaci na americkém trhu. V Evropě je situace trochu odlišná. V dnešním článku přistoupíme k tématu s ohledem ke středoevropskému regionu, zejména pak pro českého investora.

V první řádě bych rád upozornil na výběr poradce a investora. Z naší zkušenosti vyplývá, že je velmi důležité si umět vybrat jak poradce / poradenskou společnost, tak i investora. 

Investor poradenské společnosti přináší možná stovky milionů korun. Spolupráce má být dlouhodobého charakteru. Pokud si jedna strana vybere špatně, nemusí to dobře dopadnout. 

Proto na začátku dobře vybírejte poradce či poradenskou společnost. Udělejte si výběrové řízení a důkladně si zjistěte informace o dané společnosti. Jak se říká – hlavně lidsky si to musí sednout

Zároveň když jako poradce či poradenská společnost uvidíte investora, který Vám nesedí, odmítněte ho. Bolí to, ale jakmile to jednou uděláte, dá Vám to volnost a flexibilitu. Investoři uvidí, že neberete každého. Budou si Vás více vážit.

V průzkumu Morningstar se uvádí, že když investor odejde, hodně poradců svaluje vinu na nízké výnosy portfolia. Za prvé níže uvidíte, že to není jeden z hlavních důvodů, proč investor od poradce odchází. Za druhé, portfolio nastavuje poradce či poradenská společnost. Svalovat vinu na výnos tak není vůbec na místě. Ano, výnosy u indexů neovlivníte, a načasování, kdy do trhu investor vstoupí, také ne. 

Níže se dostáváme k analýze Morningstar, kde analytici u 184 investorů zjišťovali, proč se s poradcem rozešli.

Hlavní důvody byly následující:
  • Kvalita finančního / investičního poradenství / služeb 32 %.
  • Kvalita vztahu s poradcem 21 %.
  • Náklady na poradenství 17 %.
  • Nespokojenost s výnosy portfolia 11%.
  • Nespokojenost s nakládáním s vlastními financemi 10 %.
  • Nekvalitní komunikace 9%.

 

Zdroj: Morningstar.com

 

Dle společnosti Morningstar existuje mnoho finančních problémů, které motivují klienty k odchodu od svých poradců, což může některé poradce přivádět k zoufalství. Analytici si však myslí, že poradce či poradenská společnost může stále pro investora udělat hodně. Je jen důležité si na začátku nastavit jasné parametry spolupráce.

Jak jako poradce či poradenská společnost nepřijít o investora?

Jakmile se objeví první problém, obě strany by ho měly začít řešit. Na rovinu říci druhé straně, co vnímám jako problém. Definovat problém a hledat cesty obou stran, jak daný problém vyřešit. 

Problémem kvality investičního poradenství jsou služby.

Investoři nechtějí být jen číslo a mít pocit, že k nim přistupujete stejně jako k ostatním. Chtějí vnímat individualitu, to je hodně důležité. U nás v Sušánka & partneři to máme stejně. V USA se díky některým našim investorům, kteří v USA pracují, hodně inspirujeme, a toto je naše velmi důležitá vlastnost, kterou máme. Důležité je také umět danou investiční strategii či plán nastavit tak, aby korespondovala s cíli investora.

Problém kvality vztahu s poradcem.

Hodně problémů vzniká, když investor neví, jaká je přidaná hodnota jeho poradce a nevidí ji. A poradce vlastně ani přesně neumí vysvětlit, co je jeho přidanou hodnotou. Na začátku spolupráce je toto také jedna z důležitých otázek, která musí být hodně komunikována. Každá strana musí znát odpověď na tuto otázku. Pokud nevíte, jestli je pro Vás poradce vhodný, položte mu otázku, jaká je jeho přidaná hodnota pro Vás. Například v Sušánka & partneři jsme partnerem úspěšných podnikatelů, kterým pomáháme chránit a zhodnocovat jejich majetek. Dáváme jejich majetku strukturu a řád. Dáváme jim oponenturujejich řešení. Za naši oponenturu a poradenství si platí. Jsme jejich rádcem i oponentem.

Problémy výnosu portfolia.

Pokud investor požaduje jen výnos a ještě chce od poradce jen ten maximální možný, pak tato cesta není vůbec dobrá ani pro jednu stranu. Na začátku spolupráce je potřeba si vyjasnit očekávání od výnosu portfolia. Pokud investor chce jen ten nejvyšší výnos, je na zvážení, jestli je tento investor vhodný pro Vaše poradenství. Musíte s investorem sladit očekávání! Mít strategii, kde část majetku spíše chráníte, a kde si můžete dovolit do rizika jít.

Závěrem můžeme říci, že pokud poradce / poradenská společnost pravidelně komunikuje a hledá cesty, jak zlepšit úroveň poradenství pro Vás jako investora, buduje s Vámi vztah a pravidelně o něm slyšíte, máte přehled o Vašem portfoliu, struktuře majetku a dostáváte měsíční či kvartální výpis, můžete konstatovat, že máte kvalitního poradce.

 

 

 

Chcete se stát našim investorem?

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí na ni zásady ochrany osobních údajůpodmínky služby Google. Odesláním zprávy beru na vědomí zpracování osobních údajů.
Pavel Černík
analytik

Chcete dostávat každý týden novinky ze světa investic, ekonomiky a kapitálových trhů?
Přihlaste s k našemu odběru.

E-book

Chcete vědět, jak správně a efektivně investovat vaše peníze a stát se finančně nezávislým? Naučím vás to v našem e-booku.

Členská sekce

Chcete přístup do privátní sekce pro investory? Staňte se členy našeho členského portálu a získejte přístup k exkluzivnímu obsahu, webinářům, analýzám a vzdělání.

WordPress Lightbox

Novinka!

Inspirujte se naší knihou, která Vám otevře témata, které jste nevěděli, že vůbec existují.

Stáhnout analýzu dluhopisů

Online konzultace ZDARMA

Pro dokončení objednávky prosím pokračujte vybráním datumu a času.